دنیای آینده متاورس با ورود غول‌ها جذاب‌تر می‌شود

شرکت سونی قصد دارد با سرمایه‌گذاری وسیع، یکی از شرکت‌های پیشرو در مبحث اینترنت آینده باشد

می‌گویند متاورس پیوند جهان فیزیکی با زندگی دیجیتال، دنیای آواتارها و نسل بعدی اینترنت است. متاورس یک ابر واقعیت مجازی است که کاربران آن قادر خواهند بود از سرتاسر دنیا به آن متصل شوند. متاورس ورای مفهوم امروزی فضای مجازی بوده و در واقع ترکیبی از فضای مجازی، اینترنت و واقعیت افزوده است. آینده‌نگران معتقدند بشر طی صدها سال آینده به این فناوری دست می‌یابد. امروزه چندین پروژه در تلاش برای ساخت متاورس یا جهان‌هایی شبیه به آن هستند. در تعریف، متاورس فرضیه‌ای از نسل بعدی اینترنت یا اینترنت جدید است که از محیط‌های مجازی سه بعدی آنلاین غیرمتمرکز و پایدار تشکیل می‌شود. این دنیای مجازی از طریق هدست‌های واقعیت مجازی (VR)، عینک‌های واقعیت افزوده (AR)، گوشی‌های هوشمند، رایانه‌های شخصی و کنسول‌های بازی قابل دسترسی خواهد بود. به همین دلیل نیز شرکت‌هایی مانند سونی را باید در زمره برترین‌ها در این حوزه تلقی کرد.

این شرکت می‌گوید، موقعیت خوبی برای ایفای نقشی اساسی و پیشرو در دنیای متاورس دارد. یوشیدا مدیر اجرایی سونی با اشاره به سوابق و تجارب این شرکت از آمادگی برای نقش‌آفرینی فعال در حوزه رو به گسترش متاورس خبر داده است. از نگاه او متاورس یک فضای اجتماعی و شبکه‌ای زنده است که در آن بازی‌ها، موسیقی، فیلم‌ها و انیمه‌ها تلاقی می‌کنند.

واحدهای بازی، موسیقی و فیلم سونی دو سوم درآمد عملیاتی شرکت را در سال منتهی به ماه مارس به ارمغان آورده‌اند. این آمار نشان می‌دهد شرکت سونی از یک تولیدکننده لوازم الکترونیکی مصرفی به یک غول‌ بازار سرگرمی تبدیل شده که آماده ورود به دنیای متاورس است.

این شرکت همچنین عرضه‌کننده دستگاه‌های کنسول بازی پلی‌استیشن است. بازی‌هایی مانند فورت‌نایت (Fortnite) که هم‌اکنون به‌عنوان نمونه‌های ملموس متاورس شناخته می‌شوند روی کنسول پلی‌استیشن قابل اجرا هستند. سال گذشته مشخص شد پلی‌استیشن بزرگ‌ترین سکویی بود که کاربران با استفاده از آن به متاورس فورت‌نایت وارد می‌شوند.

سونی در گذشته در مقابل اجازه برخورداری از قابلیت چندسکویی برای بازی‌ها روی پلی‌استیشن مقاومت می‌کرد، ولی چند وقتی می‌شود، رویکرد خود را تغییر داده است. سونی از سال ۲۰۱۸ با تغییر رویکرد خود امکان چندسکویی را برای اجرای بازی فورت‌نایت روی دستگاه‌های پلی‌استیشن فراهم کرد. مدیرعامل شرکت اپیک‌گیمز مالک بازی فورت‌نایت در توییتر گفته پلی‌استیشن نقش بزرگی در انقلاب بازی‌های اجتماعی ایفا کرده و باعث رشد متاورس به‌عنوان یک رسانه سرگرمی جدید شده است.

شرکت‌های سونی و اپیک‌گیمز چندی پیش بر سر منافع حاصل از اقبال گسترده کاربران به انجام بازی فورت‌نایت با دستگاه‌های پلی‌استیشن درگیر اختلافات حقوقی بودند.

یوشیدا مدیر اجرایی شرکت همچنین برای توضیح نقش برجسته سونی در معادلات رسانه‌ای در سطح جهانی به سابقه این شرکت در تولید دستگاه‌های واکمن اشاره کرده است.

واکمن یک برند متعلق به سونی است و به دستگاه‌های پخش‌کننده صوتی قابل حمل اشاره دارد. شرکت سونی اولین دستگاه واکمن را در سال ۱۹۷۹ عرضه کرد که انقلابی در عرصه سرگرمی محسوب می‌شد. با واکمن‌های سونی امکان گوش کردن به موسیقی و نوارهای صوتی در هر مکانی فراهم شد.

یوشیدا اعتقاد دارد سونی در سال ۱۹۷۹ با عرضه واکمن سبک زندگی جدیدی را ایجاد کرد. او می‌گوید اکنون نوبت ایفای نقش سونی در حوزه متاورس است و این شرکت قصد دارد فضای تحرک را به یک فضای سرگرمی جدید تبدیل کند. از نگاه سونی تحرک (Mobility) کلان‌روند اصلی بعدی دنیا خواهد بود.

متاورس اصطلاحی مبهم است و این ایده را در بر می‌گیرد که مصرف‌کنندگان زمان بیشتری را در محیط‌های شبیه‌سازی‌شده آنلاین صرف ‌کنند. اصطلاح متاورس در چند دهه اخیر در دنیای دیجیتال مطرح بوده اما سال گذشته با تغییر نام شرکت فیس‌بوک به متا و اظهارات مدیر این شرکت درباره آینده اینترنت در سطح گسترده‌ای مورد توجه افکار عمومی واقع شد.

پیش‌تر سونی گام‌هایی را برای متاورس خود برداشته بود. این شرکت به توافقی مبنی بر خرید شرکت بانجی (Bungie) خالق Halo و سازنده Destiny دست یافته که نشان‌دهنده تشدید تلاش‌ها برای بزرگ‌ترین بازی‌سازان به منظور گسترش خط تولید خود با برخی از محبوب‌ترین‌های این صنعت است.

این توافق که توسط هر دو شرکت تایید شده است، یکی از معتبرترین بازی‌سازان در صنعت را تحت کنترل سونی قرار می‌دهد. بانجی که در حال حاضر بازی آنلاین Destiny را می‌سازد، به‌خاطر ساخت بازی موفق Halo شناخته می‌شود که اکنون متعلق به مایکروسافت است.

جیم رایان، رئیس بخش پلی استیشن سونی، روز دوشنبه در یک پست وبلاگی نوشت: «بانجی دارای تخصص عمیقی در ارائه تجربیات باورنکردنی در مقیاس بزرگ به جامعه از طریق بازی‌هایی است که در طول زمان تکامل یافته و توسعه می‌یابند و یک نقشه راه بسیار چشمگیر برای محتوای آینده دارد.»

سونی مبلغی را برای خرید این سازنده بازی پرداخت نکرده، اما بلومبرگ قیمت آن را ۳.۶ میلیارد دلار گزارش کرده است. این حرکت پس از یک خرید بزرگ در صنعت بازی در این ماه انجام شد؛ زمانی که مایکروسافت برنامه‌های خود را برای خرید شرکت Activision Blizzard به مبلغ ۶۸.۷ میلیارد دلار اعلام کرد.

پیت پارسنز، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره‌ فعلی استودیو مولتی‌پلتفرم بانجی هم در این خصوص گفت: «هم بانجی و هم بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی باور دارند که جهان‌های بازی‌های ویدیویی، تنها آغازکننده‌ مجموعه متعلق به ما (Destiny) هستند. جهان اورجینالی که ساخته‌ایم، پتانسیل بسیار بزرگی دارد و با پشتیبانی شرکت سونی می‌توانیم بانجی را تبدیل به یک شرکت جهانی فعال در سطوح گوناگون کنیم.»

در همین راستا سونی گام‌های سخت‌افزاری را نیز همگام با روش‌های نرم‌افزاری برداشته است. آنها سرانجام طراحی نسل بعدی هدست پلی‌استیشن خود یعنیVR2  را آشکار کردند.

طراحی جدید دارای رنگ سفید و مشکی مشابه پلی‌استیشن ۵ است (شرکت می‌گوید که این دو محصول با هم طراحی شده‌اند).

این هدست، همچنین چند پیشرفت از جمله صفحه تنظیم لنز، طراحی جدید دریچه و کاهش اندکی وزن را به همراه دارد و مشابه پلی استیشن ۵ و دسته‌های DualSense آن، دارای آیکون‌های بافتی ریز پلی‌استیشن است که در باند جلو و پشت هدست پنهان شده‌اند.

بیش از ۵ سال از عرضه PSVR اصلی می‌گذرد و قطعا نیاز به یک به‌روزرسانی به خوبی احساس می‌شد.

این هدست از بازخورد لمسی، ردیابی چشم، 4K HDR، نرخ فریم ۹۰/۱۲۰ هرتز، رندر فووید و میدان دید ۱۱۰ درجه پشتیبانی می‌کند و با یک کابل USB-C به PS5 متصل می‌شود.

با این حال، اکنون سونی باید با هدست‌هایی مانند Oculus Quest 2 بدون کامپیوتر، Valve Index  ردیابی انگشت و HP Reverb G2 با وضوح بالا رقابت کند.

سخت افزارهای واقعیت مجازی (VR) از اولین PSVR و کنترلرهای PlayStation Move آن بسیار رشد کرده‌اند و اکنون سونی باید ثابت کند که هنوز هم می‌تواند یک تجربه قانع‌کننده ارائه دهد. در حال حاضر اعلام شده است که یک بازی برای این سیستم ساخته شده است: Horizon Call of the Mountain.